Majetek nevlastnit, o majetku hlasovat!

Nechuť, nezájem a nesouhlas většiny národa vracet "znárodněné" momentálně postihuje právnické osoby co se zabývají duchovní prací. Ohrožuje ale i občana co v životě nenahromadil víc než pět švestek.      

Církevní majetek...
Prvním důvodem je křehkost instituce právního státu. Zákon co neplatí pro všechny a vždy je signál občanům na zákony nespoléhat a hledat ochranu u kohokoliv v pozici pomoct (což něco stojí, viz Don Corleone). Zároveň to zpochybňuje význam zákonodárce vůbec mít a výkon zákona platit a respektovat. Ne že by to bez právního státu nešlo - Československo mého mládí mělo na jedné straně zákony o všem, na druhou stranu neznamenaly nic pro osoby spojené s režimem, anebo pro osoby co v nich ochranu proti režimu hledali.  

Druhý důvod je mnohem méně teorie a idealismus a mnohem více osobní prospěch. Pokud je vlastnické právo závislé na tom jak je vlastník zrovna populární, tak jsme na tom všichni dost zle. Demokracie bez vyjmenovaných nedotknutelných práv jako svoboda slova, právo na život nebo právo vlastnit (a já bych dodal právo být ozbrojený) jen znamená že pokud se většině zachce tvého dvorku, tak tě stran jeho vlastnictví kdykoliv přehlasuje.  


Řekněme ale že máte lautr nic a myslíte že konfiskace bolí jen "majetné". Vám z nich naopak může něco kápnout, protože bohatší vláda bude i štědřejší vláda.  


Chyba! Zaprvé, vlády se o kořist nedělí a pro nezapojené nebývá ani ta kost. Zadruhé, kapitál je plachý a velice citlivý na to kde ho mají rádi a kde ho chrání. Kde mu voliči naznačí že jsou proti soukromému držení majetku, tam reaguje přístupem "neinvestovat", "zisky vyvážet". Výsledkem jsou pro takové prostředí pak nutně nižší příjmy majetných i nemajetných a méně daní vybraných státem.  


Že je kardinál Duka přinucený okolnostmi kolem vracení konfiskovaného majetku vystupovat jako zastánce svobody podnikání a vlastnického práva je asi poslední co by si přál. Ale není to v rozporu s jeho pracovní náplní a křesťanskou vírou obecně. Pohanům co poučují křesťany o přístupu k majetku doporučuji přečíst Matouše 20 (1-15). Píše tam velmi pěkně o svobodě majetného prokazovat dobročinnost nemajetným - bez ponižování, třídění a státního programu.

Autor: Martin Horsky | středa 4.12.2013 21:45 | karma článku: 14,43 | přečteno: 423x
  • Další články autora

Martin Horsky

USA zeměkouli chladit nebude!

2.6.2017 v 4:42 | Karma: 25,83

Martin Horsky

Volil jsem Donalda

8.12.2016 v 4:40 | Karma: 28,79

Martin Horsky

Idealismus Ameriky

22.4.2014 v 7:00 | Karma: 10,87

Martin Horsky

Den Valentýna v USA

14.2.2014 v 5:00 | Karma: 6,45

Martin Horsky

Parlament sedmi trpajzlíků.

15.11.2013 v 6:00 | Karma: 9,63

Martin Horsky

Co Čech, to Alawit?

5.9.2013 v 7:50 | Karma: 11,89
  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 957x
Rodák z Prahy který sice po dekádách života ve Státech ztratil čárku ze svého příjmení, ale zájem o dění v českých zemích, na Moravě a na Slovensku ne.
Více na stránkách zde.